Sok z marchwi – zaskakujące właściwości

0
Post dr Dąbrowskiej oprócz wielu dobroczynnych skutków na ciele i duszy, wprowadził również kilka nawyków żywieniowych w mojej codzienne diecie. Dzisiaj chciałabym opowiedzieć Wam o wyjątkowym działaniu soku z marchwi, o których zaskakujących właściwościach wcześniej nie miałam pojęcia. 

Soki nie leczą – to bezsprzeczna prawda. Aby jednak organizm mógł sprawnie funkcjonować i dzielnie walczyć np. z wirusem lub przeziębieniem, potrzebuje określonych witamin i zbawiennych enzymów. Najlepszym sposobem na dostarczenie turbo dawki codziennych substancji odżywczych są pełnowartościowe soki i koktajle. Wystarczy znajomość właściwości poszczególnych warzyw i owoców, porządna wyciskarka i systematyczność, gdyż to codzienna dawka z uzupełnieniem drogocennych składników, przyniesie pożądane efekty!

Okazuje się po raz kolejny, że to co wydaje się z pozoru najbardziej banalne i proste, posiada również największą moc. Nie doceniamy dostępności produktów, których w naszej szerokości geograficznej mamy pod dostatkiem i staramy się zastąpić je wyszukanymi specyfikami. Tymczasem tyle dobrego kryje się w pospolitej marchewce!

Poznajcie 5 najważniejszych właściwości soku z marchwi:

CERA

Regularne picie soku z marchwi znacznie poprawiło kondycję mojej cery. To był pierwszy efekt jaki zauważyłam po stosunkowo krótkim czasie. Skóra stała się bardziej napięta i promienna. Otrzymała turbo odżywienie po zimie i trudnych warunkach atmosferycznych, które znacznie ją wysuszyły. Dodatkowo uzyskała pożądany śniady odcień. NIE-mylić z żółtym! Efekt skóry pomarańczowo-żółtej wynika z procesu oczyszczania organizmu i może wystąpić jedynie w przypadku dużego zanieczyszczenia. Jak wyczytałam w artykułach dr Normana Walkera (pioniera w opracowaniu zalet wyciskania soków) zabarwienie nie jest spowodowane występowaniem barwnika w marchwi, a wynika głównie z procesu oczyszczania się wątroby.

ZAWARTOŚĆ BETA-KAROTENU

Sok z marchwi dostarcza olbrzymią dawkę beta-karotenu, który nasz organizm zamienia w witaminę A, odpowiedzialną za spowolnienie procesu starzenia i degradacji komórek. Witamina A w tym przypadku jest pochodzenia naturalnego, tym samym (w przeciwieństwie do tej występującej w suplementach) jej nie przedawkujemy. Witamina A oprócz produkcji kolagenu, jest także silnym antyutleniaczem, który pomaga zwalczać wszelkie uszkodzenia skóry.

MIĘŚNIE

Codzienna szklanka soku z marchwi, ze względu na dużą zawartość potasu, polecana jest również sportowcom. Jego niedobór powoduje osłabienie mięśni oraz uciążliwe skurcze. Potas doskonale reguluje pracę całego układu nerwowego. Dlatego zalecany jest w przypadku niewydolności mięśniowych i zmęczenia.

ODCHUDZANIE

Marchew ze względu na wysoką zawartość błonnika, minerałów i enzymów odpowiada także za regulowanie procesu trawiennego. Świeży sok z marchwi oczyszczając układ trawienny, sprawia, że produkty trawione są sprawniej i dokładnie. Co za tym idzie, można śmiało stwierdzić, że marchew jest doskonałym wsparciem w procesie utrzymania wagi i upragnionej sylwetki. Szklanka soku to zaledwie 85 kcal.

ODPORNOŚĆ

Od momentu zakończenia postu, piję sok z marchwi niemal każdego dnia. Polecam Wam go o każdej porze roku, przy czym w trakcie wiosennego przesilenia-szczególnie! Obecne w soku składniki odżywcze, pobudzają pracę enzymów, które chronią nas przed bakteriami i wirusami. Mało kto również wie, że sok z marchwi ma działanie również przeciwzapalne! Dodatkowo szklanka soku z marchwi, dostarcza aż 35% dziennego zapotrzebowania na witaminę C.

MOJA PORADA:

  • Oczywiście idealnie byłoby posiadać własną hodowlę warzyw, jednak najczęciej jest to niemożliwe. Pozostaje nam jej zakup. Tutaj uwaga! NIGDY nie kupuj czystej, umytej marchwi. Obowiązuje zasada: im bardziej brzydka i brudna-tym lepiej! Staraj się wyszukać tą, pokrytą naturalnym gruntem! Znajdziesz ją pod dostatkiem na targach warzywnych.
  • W miarę możliwości staraj się NIE obierać marchewki (najwięcej witamin znajduje się tuż pod skórką). Po przyniesieniu jej z targu czyszczę ją zwykłą gąbką pod bieżąca wodą.
  • Do wyciskania soku, używaj wyciskarki wolnoobrotowej (sokowirówki choć szybsze, niszczą większość drogocennych enzymów). Pamiętaj, że w miarę przechowywania, składniki odżywcze w soku ulegają utlenieniu. Najlepiej jest pić sok zaraz po wyciśnięciu!

CIEKAWOSTKA:

Sok z marchwi w połączeniu z sokiem z jabłka jest bazą DIETY GERSONA, najbardziej popularnej diety anty-rakowej. Polecam lekturę historii choroby pisarki Ann Cameron z 2012 roku. Anna prowadzi bloga, w którym opisała swoją wygraną walkę z rakiem jelit.

 

 

 

 

 

*fot.Piotr Ratuszyński

 

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here